Μύλος Ελαιώνες
xs
sm
md
lg

Τα καλά του ελαιολάδου

ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Η μεσογειακή διατροφή, βασικό συστατικό της οποίας είναι το ελαιόλαδο και τα προϊόντα ελιάς γενικότερα, θεωρείται ως ένα από τα πρότυπα της πιο ισορροπημένης διατροφής ενώ η συμβολή της στην υγεία και τη μακροζωία είναι αδιαμφισβήτητη. ∆εν πρόκειται για μόδα όπως νομίζουν μερικοί, αλλά για θεμελιωμένη γνώση, η οποία επιβεβαίωσε με σημερινά μέσα, αυτό που γνώριζαν οι άνθρωποι εδώ και χιλιάδες χρόνια και εμείς το είχαμε θάψει κάτω από την «ετοιματζίδικη διατροφή» .

ΤΙ ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ

Όπως όλα τα γεωργικά προϊόντα, η ελιά και το ελαιόλαδο διαφέρουν από τόπο σε τόπο, ακόμα και στα όρια μιας περιφέρειας (π.χ. κάμπος- βουνό).

Στην Ελλάδα υπάρχει ο ιδανικός συνδυασμός υψηλής ηλιοφάνειας και υψόμετρου, κυρίως στις ορεινές και ημιορεινές περιοχές όπου οι ελιές λιάζονται και αερίζονται περισσότερο και προστατεύονται με φυσικό τρόπο από ασθένειες. Επίσης, το χώμα και το νερό φαίνεται πως είναι το πιο κατάλληλο για την ελιά. Γι'αυτό όλοι παραδέχονται πως η ελληνική ελιά και το ελαιόλαδο είναι στην κορυφή από άποψη ποιότητας και διατροφικής αξίας. Κι αυτή είναι η Αλήθεια.

ΜΕ ΤΙ ΛΑΔΙ ΜΑΓΕΙΡΕΥΟΥΜΕ

Υπάρχει ένας μύθος γύρω από το μαγείρεμα και ιδιαίτερα το τηγάνισμα, ο οποίος θέλει τα σπορέλαια πιο κατάλληλα γι'αυτό το σκοπό. Αυτό είναι λάθος.

Το ελαιόλαδο αντέχει πολύ περισσότερο από τα άλλα λίπη στις υψηλές θερμοκρασίες και μένει περισσότερο χρόνο αδιάσπαστο χάρη στα πολλά μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και τη βιταμίνη Ε που περιέχει.

Έτσι, λοιπόν, μαγειρεύουμε πιο υγιεινά και μπορούμε με το ίδιο λάδι να τηγανίσουμε σε υψηλές θερμοκρασίες πολλές φορές χωρίς να «καεί» το λάδι, όπως γίνεται με τα σπορέλαια.

Για να αξιοποιήσουμε καλύτερα ένα εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο μπορούμε να προσθέτουμε και στο τέλος του μαγειρέματος στην κατσαρόλα ή στο φούρνο.

ΤΑ ΛΙΠΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΒΛΑΒΕΡΑ

Πολυετείς επιστημονικές μελέτες έχουν αποδείξει, ότι η ελιά και το ελαιόλαδο, έχουν ευεργετική επίδραση στον οργανισμό και βοηθούν αποτελεσματικά στην ενίσχυση του οργανισμού για την διατήρηση της υγείας και πρόληψη ασθενειών ή βλαβών.

Ο κατάλογος είναι μακρύς, αλλά αξίζει τον κόπο να τον ξέρουμε:

ΑΡΤΗΡΙΑΚΗ ΠΙΕΣΗ

Η συστηματική κατανάλωση ελαιολάδου μειώνει την Συστολική και την Διαστολική πίεση (πιθανότατα, από τη μείωση του Νιτρικού Οξέως, που προκαλούν οι Πολυφαινόλες)

ΧΟΛΗΣΤΕΡΙΝΗ-ΚΑΡΔΙΑ

Τα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, που περιέχονται κατά κύριο λόγο στο ελαιόλαδο μειώνουν την «κακή» χοληστερίνη (LDL) και αυξάνουν την «καλή» (HDL). Αντίθετα τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, όπως σπορέλαια και μαργαρίνες, μειώνουν μαζί με την κακή χοληστερίνη και τη καλή, η οποία λειτουργεί ως ασπίδα για τον οργανισμό. Η ευεργετική επίδραση στις καρδιολογικές παθήσεις δεν περιορίζεται στην αρχική πρόληψη, αλλά εμποδίζει την επανάληψη καρδιολογικών επεισοδίων.

ΑΝΤΙΟΞΕΙΔΩΤΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΡΚΙΝΟΣ

Πολλές ερευνητικές μελέτες, έχουν θεμελιώσει την άποψη, πως η διατροφή με ελιές και λάδι, προστατεύει τον οργανισμό από διάφορους κακοήθεις όγκους. Αυτό επιτυγχάνεται με την καταπολέμηση των Ελεύθερων Ριζών από την αντιοξειδωτική δράση, που προέρχεται από τις φενόλες. Μόνο το παρθένο ελαιόλαδο, δηλαδή το λάδι που δεν έχει υποστεί επεξεργασία (εξευγενισμό) είναι ιδιαίτερα πλούσιο σ' αυτές τις ουσίες, με αποτέλεσμα να προστατεύει από τις βλάβες, τις οποίες προκαλούν οι Ελεύθερες Ρίζες και κατά συνέπεια την δημιουργία καρκίνου.

ΔΙΑΒΗΤΗΣ

Η πλούσια σε ελιές και παρθένο ελαιόλαδο διατροφή, δεν είναι μόνο μια πολύ καλή εναλλακτική λύση για την αντιμετώπιση του διαβήτη, αλλά βοηθάει στην καθυστέρηση εμφάνισης της ασθένειας. Αυτές οι ιδιότητες έχουν αποδεχθεί σε έρευνες για το νεανικό διαβήτη και τον διαβήτη ενηλίκων.

ΑΝΟΣΟΠΟΙΗΤΙΚΟ

Πρόσφατες έρευνες έχουν αποδείξει, πως τα λιπαρά οξέα της ελιάς παίζουν σημαντικό ρόλο σε διάφορες λειτουργίες του ανοσοποιητικού.

ΡΕΥΜΑΤΟΕΙΔΗΣ ΑΡΘΡΙΤΙΔΑ

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μιας πρόσφατης μελέτης, τα άτομα τα οποία χρησιμοποιούν στο διαιτολόγιό τους υψηλά επίπεδα κατανάλωσης ελιάς και ελαιόλαδου, έχουν σημαντικά λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν την ασθένεια (2.5 φορές).Το Γαλλικό Ινστιτούτο INRA ανακάλυψε ότι οι πολυφαινόλες που περιέχονται στην ελιά, καταπολεμούν τις φλεγμονές στα οστά.

ΠΕΠΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Το ελαιόλαδο έχει ευνοϊκή επίδραση σε όλα τα όργανα του πεπτικού συστήματος. Εξασφαλίζει καλή χώνεψη στο στομάχι, ομαλοποιεί τη λειτουργία της χολής και αποτρέπει την δημιουργία χολόλιθων. Επίσης «συντονίζει» τη λειτουργία στο πάγκρεας, διεγείρει την απορρόφηση ορισμένων ουσιών (όπως ασβέστιο, σίδηρο, μαγνήσιο κ.α.) και έχει ελαφρά υπακτική επίδραση. Στην πρακτική ιατρική, δίνονταν ελαιόλαδο με το κουτάλι για την καταπολέμηση της χολολιθίασης, καθώς και για τη θεραπεία της δυσκοιλιότητας, με πολύ καλά αποτελέσματα, όπως αναφέρουν μαρτυρίες και γραπτές θεραπευτικές αγωγές, πρακτικών «γιατρών» της υπαίθρου.

ΟΣΤΕΟΠΟΡΩΣΗ

Τα συστατικά της ελιάς, έχουν πολύ ευνοϊκή επίδραση στην απορρόφηση του ασβεστίου, τόσο κατά την ανάπτυξη, όσο και για την καταπολέμηση της οστεοπόρωσης.

ΜΝΗΜΗ ΚΑΙ ΑΝΟΙΑ

Η πλούσια σε ελιές και ελαιόλαδο διατροφή, μπορεί να αποτρέψει την απώλεια μνήμης σε υγιείς ηλικιωμένους και να μειώσει δραστικά την πιθανότητα άνοιας και Alzheimer.

ΔΕΡΜΑΤΙΚΑ

Τα γηρατειά, οδηγούν σταδιακά σε δομικές και λειτουργικές παθήσεις του δέρματος. Η ελιά και το ελαιόλαδο, πέρα από τις πολυφαινόλες, έχουν μεγάλο ποσοστό βιταμινών Α, ∆, Κ & Ε, βασικά συστατικά για τις ελεύθερες ρίζες, οι οποίες προκαλούν την οξείδωση των κυττάρων. Γι αυτό αποτελούν πολύ χρήσιμο βοήθημα για την πρόληψη, αλλά και για τη θεραπεία πολλών δερματικών παθήσεων.

ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΘΗΛΑΣΜΟΣ

Το έμβρυο χρειάζεται βιταμίνη Ε για να αναπτυχθεί. Το νεογέννητο χρειάζεται αντιοξειδωτική ασπίδα, μετά την είσοδό του σε σε μια ατμόσφαιρα οξυγόνου.

Γι αυτό είναι απαραίτητο μέρος της διατροφής της εγκύου και της μητέρας που θηλάζει. Η βιταμίνη Ε συνιστάται επίσης για πρόωρα νεογνά, τα οποία παρουσιάζουν προβλήματα στο συκώτι και το πάγκρεας.

Τα λιγοστά σε ποσότητα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα που περιέχει το ελαιόλαδο είναι κι αυτά θαυματουργά και απαραίτητα για την προστασία της υγείας μας, καθώς, ειδικά στο ελαιόλαδο, το λινελαικό και ο-λινολενικό οξύ συνυπάρχουν σε μια ιδανική σχέση, παρόμοια με αυτή που παίρνουμε από το μητρικό μας γάλα.

ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ

Το ελαιόλαδο, όπως όλα τα άλλα λίπη, περιέχει πολλές θερμίδες (9 kcal ανά γραμ.). Παρ όλ' αυτά, έχει παρατηρηθεί ότι τα άτομα (ή οι λαοί) οι οποίοι καταναλώνουν ελαιόλαδο αντί για άλλα λίπη, έχουν λιγότερες περιπτώσεις παχυσαρκίας.